Samochody od A do Z

ZALEŻNOŚCI MIĘDZY SIŁAMI

Zależności między siłami zewnętrznymi podano w powyższym zestawieniu w oparciu o warunki równowagi koła w określo­nych układach obciążeń. Np. dla koła napędzanego wyzna­cza się na podstawie twierdzenia o sumie rzutów sił na jedną oś — normalną reakcję jezdni (ponieważ G — Z = O stąd Z = G) oraz poziomą reakcję osi X — P0 = 0, skąd P0 = X. Styczną reakcję jezdni określa się w oparciu o równowagę momentów względem środka koła: Mk — Z — X • rd = = 0 skąd X » Mufa — e * ZJr itp.Oprócz podanych w zestawieniu promieni: statycznego, dynamicznego i tocznego, koło ogumione charakteryzuje się niekiedy przez promień nominalny, wynikający z wy­miarów katalogowych koła (patrz rys. 69-25) r0 — (d-\- 2H)/2, oraz promień swobodny koła nieobciążonego (r51l> = obwód koła/2«). Promień toczny określa się w przybliżeniu ze wzorów empirycznych np. rt = (0,95.. .0,97) r0.

Witaj na moim portalu! Znajdziesz tutaj wiele artykułów dotyczących motoryzacji i techniki. Na co dzień pracuję jako mechanik, w swojej pracy napotykam się na wiele usterek w wielu różnych marakach samochodowych. Zapraszam do czytania wpisów o tej tematyce.

Dodaj komentarz