Samochody od A do Z

BRZEGI POWIERZCHNI PRZYLEGANIA

Na brzegach powierzchni przylegania, gdzie naciski są małe, jednostkowe siły przyczepności nie wystarczają na pokonanie sprężystych odkształceń obwodowych (ściskany lub rozprężający się obwodowo bieżnik) i elementy bieżnika ślizgają się po podłożu). Nieruchomo do podłoża przylegają tylko elementy w wewnętrznej części powierzchni śladu.Kierunek częściowych przesunięć w obrębie śladu kola jest przeciwnie skierowany do kierunku stycznej reakcji jezdni,gdyż jednostkowe siły tarcia ślizgowego działają w kierunkach zgodnych z reakcją X. W przypadku koła napędzanego występuje za tym częściowy poślizg elementów, a koła hamowanego — częściowe ich ślizganie, co wpływa na promień toczny ogumionego koła. Im bowiem większa jest reakcja X, tym większy jest obszar poślizgu lub ślizgania w obrębie śladu opony .

Witaj na moim portalu! Znajdziesz tutaj wiele artykułów dotyczących motoryzacji i techniki. Na co dzień pracuję jako mechanik, w swojej pracy napotykam się na wiele usterek w wielu różnych marakach samochodowych. Zapraszam do czytania wpisów o tej tematyce.

Dodaj komentarz